V současné době hovoříme velmi mnoho o školství, inkluzi, nedostatku finančních prostředků pro odměňování učitelů. Máme však i další velký problém. Chybějí technické a dělnické profese, a tím se dostáváme do paradoxní situace. Podniky, které uzavřely zakázky v rámci dlouhodobých dohod se zahraničím, začínají varovat před problémem, že je nebude mít kdo realizovat.
Je to past, která může tyto podniky vehnat do obrovských sankčních penále, a získají tak navíc pověst neseriózních partnerů.
Odborníci z této oblasti deklarují nedostatek středoškolských a vysokoškolských odborníků téměř na všech úrovních. Jedná se především o konstruktéry, mistry, technology. Chybějí však i dělníci. Podle informací je 100 000 volných míst, z toho 70 000 dělnických profesí. Z našeho školství ve velké míře zmizely mnohé učební obory, zanikla učiliště a je nedostatek středních odborných škol.
Přestože se některé podniky snaží motivovat absolventy různými pobídkovými aktivitami či přímo vytvářením učňovských středisek, bude naše republika tento deficit, který jsme si ve většině případů zavinili sami, dohánět velmi dlouho. Někteří rádoby odborníci radí, že podniky mohou nahradit chybějící profese z řad migrantů. Je to zcela zcestný nápad.
Největší problém vidí představitelé podniků v ministerstvu školství. Sotva se jeden ministr usadí na své židli, je za chvíli vyměněn. Co nový ministr, to nový nápad. A tak se hledají zahraniční pracovníci v zemích jako je Ukrajina a další. Často tito zahraniční pracovníci bývají jediným řešením, jak neztratit zakázky a nemuset omezovat výrobu. Proto je třeba tím více apelovat na ministerstvo školství, aby se učňovským školstvím začalo důsledně zabývat a vytvořilo podmínky, aby mladí měli o tyto obory zájem a zůstali jim věrni i po vyučení.