Naše finanční prostředí se posledních dvacet let stalo velice nepřehledné a nesrozumitelné pro běžného spotřebitele. Všemožné skryté poplatky, těžce vypověditelné závazky, nečekaná navýšení. V prostředí pojištění, investic či půjček je například pro mnohé seniory složité se vůbec orientovat. A jako vždy se snaží neznalosti jednoho ve svůj prospěch využít kdejaký chytrolín.
I tento segment má také svoje “šmejdy”. Všemožní externí zprostředkovatelé nabízí různé, údajně výhodné smlouvy, třeba investičního pojištění. Nad těmito lidmi je minimální kontrola. K poskytování finančního poradenství není potřeba zvláštní vzdělání a může ho dělat v podstatě skoro každý. Většinou stačí úspěšnost ve formálním testu, jehož obsah lze jednoduše dopředu znát.
Takový finanční poradce vám pak začne tvrdit, že ví nejlépe, jak byste měli naložit s vašimi penězi. Dejte si poté pozor na různé počáteční náklady při uzavírání těchto smluv, neboť se může stát, že právě při investičním životním pojištění mohou počáteční náklady znamenat až 24krát násobek měsíčního předpisu pojistného. Ve skutečnosti se za tím skrývá primárně provize pro zprostředkovatele.
Instituce jako Česká národní banka mají minimální kontrolu nad touto činností a její kvalitou. Kupříkladu mnohé pojišťovací domy se spolehly na tyto externí zdroje a dnes začínají sčítat škody z možných nároků poškozených spotřebitelů.
Posilme ochranu spotřebitele proti těmto obchodníkům s deštěm a nastavme jim pravidla, jako to mají jiné finanční instituce.