ROZHOVOR - KRAJSKÉ LISTY: Čtyři roky měla KSČM v Ústeckém kraji svého hejtmana a bylo to od roku 1989 poprvé, co se zástupce této strany dostal do takto vysoké exekutivní funkce. Nyní Oldřicha Bubeníčka v pozici lídra krajské kandidátky střídá Radek Černý. Kraj by chtěl představit zcela jinak, než je znám, k čemuž má i osobní předpoklady. Nepochází totiž z žádného průmyslového centra, ale z vesnice na Litoměřicku. Chtěl by všem představit Ústecký kraj jako příjemné místo, nabízející možnosti, které by lidé nečekali.
V čem jsou podle vás kraje pro své občany nejdůležitější?
Poté, co byly před 20 lety zrušeny okresní úřady a nahrazeny krajskými, staly se pro občany mezičlánkem mezi samosprávami v obcích a městech a jednotlivými ministerstvy a vládou.
Kraj je zřizovatelem řady příspěvkových organizací, kterými jsou školská zařízení, muzea a galerie, sociální služby atd. Síť páteřních nemocnic vedených pod naší úspěšnou Krajskou zdravotní, jejímž je kraj jediným stoprocentním vlastníkem akcií. Dopravní společnost Ústeckého kraje, kterou nám jiné kraje závidí a chodí k nám na zkušenou, letos oslavila své páté výročí. To je malý výčet organizací, které kraj spravuje a slouží nejen všem občanům našeho kraje, bez kterých se neobejdeme. Ústecký kraj je také vyhlašovatelem řady dotačních titulů, kde finanční podporu mohou získat jak začínající podnikatelé, zemědělci, kulturní a spolkové organizace, tak i samosprávy a jiní. Pro žáky a studenty tu je řada stipendijních programů. Je zde pamatováno i na záchranné složky IZS a další.
Co nejpodstatnějšího se KSČM v minulých čtyřech letech na krajském úřadě podařilo prosadit?
Jako první bych zmínil založení Dopravní společnosti Ústeckého kraje, která vznikla na základě neustálých problémů s vysoutěženými dopravci, kteří si neplnili své závazky. Tato společnost od svého vzniku bez problémů funguje a neustále zlepšuje své služby pro cestující, a to i například nákupem nových autobusů. Od dubna do října kraj platí turistickou dopravu na regionálních železničních tratích a také historickou dopravu prostřednictvím lodí, vlaků i autobusu. Maximálně se zvýšil objem prostředků do oprav silnic II. a III. tříd. Po 31 letech byla dokončena dálnice D8. Ve spolupráci s největší firmou Nexen na výrobu pneumatik v průmyslové zóně Triangl vniklo mnoho pracovních míst.
V oblasti zdravotnictví byla v teplické nemocnici zřízena protialkoholní a protitoxikomatická záchytná služba, která v kraji dlouho chyběla. V Masarykově nemocnici vzniklo kardiovaskulární centrum. U zdravotnické záchranné služby byl vybudován nový dispečink a ročně se nakupovaly desítky nových sanitních vozů.
V oblasti životního prostředí kraj několikrát otevřel dotační titul na kotlíkové dotace, o které byl obrovský zájem.
Ústecký kraj byl vyhlašovatelem mnoha dotačních titulů, kde si mohli žádat o finanční prostředky nejen začínající podnikatelé, ale i zemědělci, včelaři, různé spolky a kluby, hasiči a záchranáři, obce a další.
Zajímavé jsou zejména stipendijní programy pro studenty.
Jak se podle vás bude vzpomínat na hejtmana Bubeníčka?
Jako na člověka, který se nesmazatelně zapsal dobrým písmem do historie Ústeckého kraje. Jako na pracovitého člověka, který se těší na rozdíl od jeho předchůdců obrovské popularitě, jak mezi občany kraje, tak i samosprávami. Člověk, který dokázal s krajem pod jeho vedením čelit jak zničujícím povodním, tak i koronavirové krizi.
Celý rozhovor na stránkách Krajských listů - https://www.krajskelisty.cz/ustecky-kraj/24444-nebylo-by-lepsi-vytvorit-...