Dalším z kandidátů na židli v Senátu je Miloš Tita. S odborníkem na dopravu jsme se hodně bavili o strastech cestování, ale samozřejmě došlo i na dotaz, jak se člověk stane kandidátem za komunistickou stranu. Byť je nestraník.
Schválně jsem si přečetl rozhovor, který jsme spolu dělali před 12 lety. Mimo jiné jste nabízel, že v případě zvolení byste mohl nabídnout řešení v oblasti dopravy, například dokončení obchvatu České Lípy a Mimoně. Kde vidíte příčiny toho, že tyto obchvaty stále nejsou, přestože jsou slibovány každé volby?
U České Lípy je to problém státu, potažmo Ministerstva dopravy. Výstavba obchvatu byla zastavena a zakonzervována v době, kdy ministerstvu vládly Věci veřejné, tuším váš jmenovec. Po změně vládní garnitury pravděpodobně došlo k přehodnocení priorit (silnice Bílý kostel – Hrádek nad Nisou, Liberec – Jablonec atd.) Mě osobně to velmi mrzí, protože jsem byl nápomocen tehdejšímu starostovi České Lípy při přesvědčování českolipského zastupitelstva, aby s projektem souhlasilo.
Obchvat Mimoně je po převodu komunikací nižších tříd na kraje záležitostí krajskou. A obávám se, že Liberecký kraj na takto náročnou investici nebude mít prostředky. Mimoň i Ralsko v předchozím volebním období udělaly kus práce, nechaly zpracovat a odsouhlasit změnu územního plánu jako první krok. Tím je zajištěn koridor obchvatu. Liberecký kraj rovněž projevil iniciativu a pokusil se převést komunikaci 2/268 na stát jako komunikaci I. třídy. Bohužel se nepovedlo. V souvislosti s tím bych jako senátor zvažoval návrh zákona o investiční pomoci bývalým vojenským újezdům. Pak by byla šance.
Já mám teď osobní pifku na železniční dopravu. Vysvětlete mi jako odborník, jak někdo mohl pustit společnost Arriva na české koleje?
On to není někdo, spíš je to něco. A to zákon o veřejných zakázkách. Je naprosto špatný, staví cenu v podstatě jako jediné rozhodovací kritérium. Tento zákon by se měl urychleně novelizovat. Nebo spíš zcela zrušit a nahradit. Třeba Německo si svou Deutsche Bahn chrání, jak jen může. Ostatně v rámci veřejné dopravy je třeba hodně změn, již několik let se prokazuje, že naprostá roztříštěnost je nevhodná. Vidíme to i na snaze jednotlivých krajů o vytvoření svých vlastních dopravců. Ani rozdělený způsob objednávání přepravních výkonů na železnici mezi stát a kraje plynulosti nepřidává.
Vůbec si při jednání s dopravci nepřipadám jako zákazník, ale spíše jako obtížný hmyz, který má mlčet, protože jsem se svým skromným příspěvkem až daleko za dotacemi. Jaký je vůbec postoj KSČM k hospodářské "soutěži" dopravců?
Něco už jsem řekl v předchozí odpovědi. Ostatně mnohé napovídá i „nesmiřitelný boj“ mezi Libereckým krajem a ÚHOSem. Byl jsem před 8 lety v původní výběrové komisi při zakázce na autobusovou dopravu na 10 let. Byli jsme velmi opatrní, a stejně to nedopadlo. My v autobusové dopravě podporujeme myšlenku krajského dopravce, právě z důvodů špatných zkušeností s uplatňováním uvedeného zákona. V oblasti železniční dopravy pak sjednocení objednatele. Pokud by to byly kraje, u rychlíkových spojů s mezikrajským řešením návaznosti. A samozřejmě k linkám lukrativním přiřadit i linky regionální.
Celý rozhovor z Českolipska na i-noviny.cz: http://www.i-noviny.cz/eskolipsko/milo-tita-ne-ka-d-m-odvahu-kandidovat-...