Školství je zmatené a nekoncepční. Každý rok nová vyhláška a navzájem si protiřečí, říká ředitelka školky Petra Zakouřilová

22. 9. 2020

ROZHOVOR - KRAJSKÉ  LISTY: Ředitelka mateřské školy z Kostelce nad Orlicí Petra Zakouřilová kandiduje za KSČM jako číslo 2 do krajského zastupitelstva Královéhradeckého kraje. Zaměřit se chce zejména na nepříznivou personální situaci ve zdravotnictví, kde začínají ve slušně vybavených nemocnicích intenzivně chybět lékaři i další personál.

Jak důležité jsou podle vás kraje a krajské samosprávy pro zajištění potřeb občanů?

Kraje zajišťují služby obyvatelstvu hlavně v oblasti zdravotnictví (řídí oblastní nemocnice), školství – zřizovatel středních a speciálních škol, dopravě – údržba silnic 2. a 3. třídy, zajišťování přepravy autobusové i vlakové v daném regionu, sociální péče – zřizuje sociální ústavy, domovy důchodců.

Co z působnosti krajských samospráv považujete vy osobně za nejdůležitější pro to, aby kraje skutečně sloužily občanům?

Všechny tyto oblasti jsou pro občany velmi významné, ale asi nejvíce se pohledy všech zaměřují na zdravotnictví.

Působíte v oblasti školství, na které má krajská samospráva celkem významný vliv coby zřizovatel. Jak hodnotíte působení Královéhradeckého kraje v této oblasti v posledním volebním období?

Stále se nedaří optimalizace škol. Je tu převis nabídky nad poptávkou. Krajské školství by mělo být vyvážené, mělo by nabízet všechny obory potřebné pro další hospodářský růst, mělo by podporovat technické obory, v učňovském školství podporovat ty specializace, které chybí na trhu práce (řezníci, kominíci apod.).

Fungování školních či předškolních zařízení ovlivňuje ministerstvo školství, ministerstvo sociálních věcí, kraje a rovněž obce. Je podle vás tento systém funkční nebo by se mělo hledat nějaké jiné řešení?

Mateřské školy jsou součástí vzdělávacího systému naší republiky. Plníme školní vzdělávací program (stejně jako základní a střední školy), naše práce je kontrolována Českou školní inspekcí. Tyto skutečnosti nejsou široké veřejnosti úplně známé, stále si myslí, že jsme levná hlídací služba.

Tento názor v podstatě potvrdilo MŠMT v jarních měsících při vypuknutí pandemie. Školek se žádné rozhodnutí netýkalo, pouze pár obecných doporučení, vše si musely ředitelky rozhodnout a zařídit samy ve spolupráci se zřizovatelem.

Téma předškolního vzdělávání se v posledních dnech opět dostalo do debat kvůli návrhu ministryně Jany Maláčové zrušit dětské skupiny a udělat z nich jesle, s přísnějšími nároky a standardy. Když dětské skupiny vznikaly, mluvilo se o tom, že umožní flexibilnější předškolní výchovu, budou moci vznikat třeba přímo na pracovištích rodičů nebo tam, kde by klasické jesle nemohly vzniknout. Co je podle vás důležitější – aby byla širší a flexibilnější možnost předškolní výchovy dětí (tedy dětské skupiny) nebo aby byly spíše zaručené nějaké standardy, jak argumentuje ministryně Maláčová. A nehrozí v tom případě, že míst pro děti ve věku jeslí bude nedostatek?

Rozhodně podporujeme vznik jeslí, kde bude zaručena kvalitní péče. V současné době se děti mladší tří let vzdělávají v mateřských školách, míst je dostatek.

Co celkově říkáte o české politice předškolního vzdělávání? Změnila se nějak v posledních sedmi letech vlády ANO a ČSSD?

Nevím, zda se dá hovořit o nějaké politice předškolního vzdělávání. V podstatě každý rok jsou nová nařízení, vyhlášky a dost často si i protiřečí. Co platilo v loňském roce, letos neplatí. Je to nekoncepční a zmatečné.

V posledních dnech se opět začalo mluvit o Istanbulské úmluvě, která si klade velmi ambiciozní cíle v oblasti výchovy – chce překonávat tradice a stereotypy v oblasti vztahu mužů a žen, a to již od předškolního věku. Co si o takových experimentech jako člověk z praxe myslíte?

Já jsem zastáncem tradiční výchovy, která by měla být okořeněna novými prvky z různých směrů, které k nám proudí. Vždy ovšem s rozumem.

Tématem debat je v poslední době i spolupráce školních či předškolních zařízení s neziskovým sektorem. Na úrovni základních a středních škol začínají v poslední době zaznívat námitky, že programy neziskových organizací určené školám, třeba program Jeden svět organizace Člověk v tísni, působí spíše dojmem politické agitace mezi školáky. Máte nějakou zkušenost se spoluprací s neziskovým sektorem z vaší práce? A souhlasíte s tím, aby tímto způsobem bylo vzdělávání dětí „vyváděno“ z kompetence jejich učitelů?

Nemám žádnou zkušenost ve spolupráci s neziskovým sektorem. Jsem spíše proti.

Celý rozhovor najdete na stránkách Krajských listů - https://www.krajskelisty.cz/kralovehradecky-kraj/24556-skolstvi-je-zmate...

Autor: 
Mediální úsek ÚV KSČM
Zdroj: 
Krajské listy