Evropská komise přišla se svou představou „boje“ za lepší klima pod názvem „Fit for 55“. Tento ambiciózní plán ovšem mj. nepočítá s prodejem aut se spalovacími motory po roce 2035. Výrazně také podraží teplo a v celkovém důsledku mohou vzrůst ceny téměř všeho, což ostatně přiznal v rozhovoru pro MF DNES 20.7. i ministr hnutí ANO Richard Brabec.
Jak víte, jsem příznivkyní řešení, která jsou šetrná k životnímu prostředí. Upřednostňuji cestování hromadnou dopravou před osobními vozy, nebo přesun nákladu po železnici před kamiony, jichž máme plné dálnice. Nicméně, hon po likvidaci spalovacích motorů se stal alfou a omegou každého ekologického plánu Evropské unie, proto říkám:
Neberte nám auta dokud:
- Nebude vyřešena ekologická otázka komplexně. Státy Unie se na produkci CO2 podílí asi 4 % (!) – v tom samozřejmě není jen osobní a nákladní doprava, ale i produkce firem a továren. Zkomplikuje EU a národní státy lidem život, aby se nám pak Spojené státy, Indie nebo Čína smály?
- Nebude jasné, jak na nápor elektromobilů bude reagovat energetická soustava a o kolik se zvýší produkce CO2 z elektráren.
- Nebudeme znát úhrnné emise CO2 za celý životní cyklus elektromobilu. Tedy ty, které jsou vyprodukované během jeho výroby (vč. baterií), používání a následné likvidace.
- Nebude ČR vědět, kde vezmeme takové množství energie pro elektromobilitu.Z ČR se totiž stane do několika let dovozce energie (jakmile bude utlumena činnost uhelných elektráren). Dostavba dalších jaderných bloků, které by mohly jako jediné tento výpadek stabilně nahradit, je rozhodnutím vlády ANO a ČSSD za potlesku opoziční koalice SPOLU a Pirátů se STANem, v nedohlednu. Vyřazením Rosatomu totiž de facto padá dostavba jaderné elektrárnyúplně, protože srovnatelnou technologii nikdo jiný nenabízí.
- Nebude jasné, o kolik zvýšená poptávka po el. energii vyžene ceny nahoru a jaké toto bude mít sociální dopady na občany.
- Nebude řešení, jak nakládat s obrovským množstvím baterií – tedy s velmi nebezpečným odpadem.
- Nebudou tisíce nabíječek na elektroauta u bytových domů.
- Bude stále vzývána kapitalistická mantra „cestujte za prací“. Cestování z venkovských oblastí, menších měst a obcí do zaměstnání totiž často jinak, než autem prostě nejde. A z mezd, které tito zaměstnanci v ČR dostávají, se prostě elektromobil s dostatečným dojezdem v průměrné ceně milion korun koupit a udržovat nedá.
- Nebudeme vědět, kolik to bude občana stát. Nejen nákup elektromobilu, ale celý přechod na elektromobilitu (třeba v nákladní dopravě nebude vůbec jednoduchý), protože se to s velkou pravděpodobností promítne do cen produktů a služeb.
- Nebude stát motivovat občana k nákupu nového auta na elektřinu. Snadno se totiž může stát, že lidé budou udržovat svá stávající vozidla v provozu co nejdéle, protože na elektromobil nebudou mít (nebo jej nebudou chtít), a tak už tak vysoké stáří českého vozového parku (v průměru kolem 15 let) může ještě vzrůst. To s sebou paradoxně může přinést ještě více negativ pro životní prostředí.
Zároveň vyzývám Ministerstvo životního prostředí ČR, aby tyto připomínky bralo na vědomí už ve vyjednávacím procesu a vláda, ať už bude jakákoliv, nedovolí ratifikaci tohoto dokumentu, dokud nebudou výše uvedené body vyjasněny.
Kateřina Konečná, poslankyně Evropského parlamentu za KSČM