Piráti nic nevytvořili, jen si vše »šikovně opatřili«

3. 8. 2021

Činů, jimiž se určitě koalice Pirátů, STAN a ODS zapíše do dějin, a hlavně paměti občanů Středočeského kraje, je mnoho. Již jsem psal například o zrušení žákovského jízdného nebo stipendii pro střední odborné a učňovské školy. Skoro se mi chce opravdu začít věřit, že Piráti ve svých historických dobách nic nevytvořili, jen si vše »nezbytné šikovně opatřili«.

Již jednou výše uvedené koalici neprošel krajským zastupitelstvem návrh na redukci železničních tratí ve Středočeském kraji. Děkoval jsem následně jak vám, občanům našeho kraje, tak starostům všech dotčených obcí, městysů a měst.

Jenomže každá mince má vedle hrany dvě tváře. Připadá mi, že prostě Piráti, STAN a ODS si umanuli ušetřit na omezení železniční dopravy tzv. závratnou sumu 52 mil. Kč ve vztahu k celkovému objemu rozpočtu Středočeského kraje. Nechci tuto sumu nazvat bagatelní, ale nesmyslnou. Chceme-li se řídit více ekologicky, dostávat občany na železnici z přetížených silnic, pak má význam zachování i každé kapilární tratě, jež spojuje nějakou obec, městečko, město s tratí hlavní. Podotýkám, že KSČM se toto podařilo hned v roce 2008, kdy jsme provoz na některých tratích i obnovili.

Nový návrh Rady Středočeského kraje, který mírně modifikuje původní redukci osobní železniční dopravy i s vyčíslenou tzv. úsporou, rozumu moc nepobral, naopak občanům a starostům přidá starosti. Dovolím si jej zde odcitovat:

»Přehled tratí, u nichž se předpokládá omezení rozsahu dopravy

Trať

Redukce v úseku

Nový rozsah objednávky

Úspora celkem [Kč]

012

Plaňany zast. – Kouřim

bez objednávky

2 100 000

062

Křinec - Městec Králové

provoz v 6 a + v období SELČ

3 300 000

063

Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov

bez objednávky

1 000 000

064

Mšeno - Mladá Boleslav

int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ

13 600 000

076

Mělník - Mšeno

int. 4 hodiny v PD celorok + provoz v 6 a + v období SELČ

094

(Kralupy nad Vltavou) - Vraňany - Lužec nad Vltavou

bez objednávky

2 200 000

095

Straškov - Zlonice - (Slaný)

bez objednávky

800 000

162

Rakovník - Kralovice

omezený sezonní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ

8 200 000

204

Březnice - Rožmitál pod Třemšínem

bez objednávky

4 500 000

210

Čisovice - Mníšek – Dobříš

sezonní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ

11 500 000

222

Vlašim - Trhový Štěpánov

bez objednávky

5 000 000

233

Čelákovice - Mochov

bez objednávky (převod výkonů na jinou trať)

-

Celkem

 

 

52 200 000«

Konec citace z podkladů. Nechť si každý udělá obrázek sám. KSČM i já sám osobně budu vždy hájit zachování provozu na těchto železničních tratích. Zároveň ať si každý udělá obrázek o slibech těch, kteří dnes ve Středočeském kraji rozhodují. Náhrada autobusy, nebo dokonce taxíky je očividným výsměchem.

Autor: 
Stanislav GROSPIČ, předseda KV KSČM a vedoucí kandidát s ostatními kandidáty KSČM do Poslanecké sněmovny.