Sporná role ombudsmanky

19. 4. 2017

Ombudsmanka Šabatová napadla způsob rozdělování dětí do prvních tříd, který u nás mnoho let funguje. Podle ní je prý nezákonný a na školy chce posílat inspekci. Testy školní zralosti jsou přitom ověřeným nástrojem, zda je dítě již připravené nastoupit do základní školy. Je to podstatné jak pro dítě samotné, tak pro celý dětský kolektiv. Výběr dětí do tříd chce místo toho ombudsmanka řešit losováním. To je tedy vyloženě jalový nápad, stejně jako vyhrožování školní inspekcí. 

KSČM dlouhodobě prosazuje, aby děti byly včas připraveny na regulérní školní výchovu, a proto upřednostňuje povinnou předškolní výchovu. Pokud však pedagogové případ od případu dospějí na základě pečlivě dělaných testů, že dítě není připraveno nastoupit, tak je přirozené školní výchovu o rok odložit. Nyní bychom hlavně měli řešit, aby měly připravené děti dostatek dostupných míst na školách. Potřebujeme řešit jejich kapacity, které v mnohých místech republiky nejsou dostačující. To je podstatné.

Ombudsmanka Šabatová by se měla věnovat každodenním problémům lidí, kteří se obrací na její úřad s konkrétními problémy s úředním postupem či špatným rozhodnutím nějakého úřadu. Množství lidí žádajících o pomoc je ohromné a je nutné jim věnovat pozornost, i když chápu, že to není asi tak mediálně zajímavé jako vytvoření umělého problému.

Autor: 
Miloslava Vostrá, poslankyně PSP ČR a místopředsedkyně poslaneckého klubu KSČM
Zdroj: 
Mediální úsek ÚV KSČM